SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI „EUROPEJSKIE CENTRUM INICJATYW W NAUKACH SĄDOWYCH”
za okres od 01-01-2018 r. do 31-12-2018 r.
Fundacja „Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych” została ustanowiona przez Instytut Badawczy - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji i rozpoczęła działalność z chwilą zarejestrowania przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000439608 w dniu 12-11-2012 r.
Fundacja posiada numer statystyczny REGON 146392515 oraz numer podatkowy NIP 521-364-00-68.
Siedziba Fundacji znajduje się w Warszawie, ul. Aleja Wyzwolenia 3-5 lok. 29, 00-572 Warszawa, e-mail: sekretariat@efic.pl.
Dane członków zarządu Fundacji:
Prezes Zarządu - Paweł RYBICKI (powołany uchwałą nr 2 Rady Fundacji Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych z dnia 07 września 2012 r.);
Wiceprezes Zarządu - Marek PĘKAŁA (powołany uchwałą nr 4 Rady Fundacji Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych z dnia 07 września 2012 r.);
Członek Zarządu - Beata STEFAŃSKA (powołana uchwałą nr 7 Rady Fundacji Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych z dnia 27 marca 2013 r).
Cele statutowe Fundacji (określone w § 7 statutu Fundacji) to:
Zasady, formy i zakres działalności statutowej:
W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. Fundacja w ramach działalności statutowej realizowała następujące działania:
Współpraca z Uniwersytetem Warszawskim w zakresie prowadzenia zajęć w ramach studiów magisterskich na kierunku kryminalistyka/nauki sądowe.
W kwietniu i maju 2018 roku przedstawiciele Fundacji Paweł Rybicki i Marek Pękała przeprowadzili w ramach drugiego semestru studiów magisterskich wykłady z tematyki jakości w naukach sądowych oraz warsztatów z interpretacji dowodów materialnych. Te zajęcia akademickie będą powtarzane w kolejnych latach.
W czerwcu 2017 roku rozpoczęła się realizacja europejskiego projektu „ILEAnet” dofinansowanego z Europejskiego Programu Horizon 2020.
Projekt ILEAnet jest poświęcony budowaniu sieci służącej monitorowaniu działań badawczo-rozwojowych podejmowanych w europejskiej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na rzecz organów ściągania i wymiaru sprawiedliwości. Zadaniem Fundacji jako partnera krajowego jest prowadzenie Punktu Kontaktowego Sieci ILEAnet w Polsce (INC), promowanie projektu i informowanie o możliwości dołączenia do sieci, udział w telekonferencjach konsorcjum projektu, branie udziału w spotkaniach komitetu sterującego projektem, którego jesteśmy stałym członkiem, przynajmniej 3-4 razy w roku oraz na zarządzanie i wykonywanie prac eksperckich w ramach jednej z grup roboczych (Work Package 4).
W 2018 roku w siedzibie Fundacji EFIC przeprowadzono jedno ze spotkań projektowych, w którym wzięli udział liderzy grup roboczych i członkowie komitetu sterującego projektu (8 osób z 5 krajów). Ponadto dzięki naszym staraniom do projektu ILEAnet dołączyła Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie (WSPol). Uczestniczyliśmy także w pierwszym otwartym warsztacie ILEAnet, który odbył się w Dublinie w dniach 11 -14.06.2018.
We wrześniu 2017 r. Fundacja złożyła do Fundacji im. Stefana Batorego powtórny wniosek o dofinansowanie działań realizowanych w ramach projektu „Forensic Watch” z funduszu „Demokracja w działaniu” w zakresie dotacji instytucjonalnej i otrzymała wnioskowane dofinansowanie. Umowa o dofinansowanie z Fundacją im. Batorego została podpisana już w roku 2018. Projekt został zaakceptowany do dofinansowania w styczniu 2017, a w czerwcu 2017 rozpoczęła się jego realizacja.
Realizację projektu rozpoczęliśmy w lutym 2018 r. (podpisanie umowy z Fundacją im. Stefana Batorego – 5 lutego 2018 r.) W ramach projektu kontynuowaliśmy prowadzenie portalu Forensic Watch, którego dział „Czy wiesz, że?” udało nam się rozszerzyć o wiele nowości i ciekawostek. W ramach projektu planowaliśmy stworzenie własnej sieci punktów kontaktowych w oparciu o studenckie koła naukowe nauk sądowych i pokrewnych oraz przeszkolenie studentów należących do tych kół i włączenie ich w nasze działania (m.in. prowadzenie obserwacji rozpraw sądowych z udziałem biegłych sądowych). Przez 5 miesięcy udało nam się przeprowadzić rozmowy i zaprezentować naszą ideę kilku kołom studenckim. Jednakże współpraca z kołami studenckimi i postępy w tym zakresie nie były zadowalające i w porozumieniu z Fundacją im. Stefana Batorego (w trakcie wizyty monitorującej przedstawicielki z Fundacji im. Stefana Batorego, w dn. 4 lipca 2018 r.) podjęliśmy decyzję o zakończeniu ww. Projektu, jednocześnie składając sprawozdanie finansowe i podsumowanie działań od 1 lutego do 30 czerwca 2018. Niewykorzystaną części dotacji zwrócono do Fundacji im. Stefana Batorego we wrześniu 2018 r.
„Forensic Watch”
Pomimo braku dofinansowania zewnętrznego Fundacja kontynuowała realizację projektu „Forensic Watch” w zakresie prowadzenia strony internetowej projektu i zamieszczania na niej aktualnych nowinek z obszaru nauk sądowych. Zadania te realizowane były pod nadzorem Pani Moniki Pawelec przez wolontariuszy Fundacji oraz studentów różnych uczelni wyższych (zarówno z kraju jak i zagranicy) odbywających praktyki zawodowe w naszej Fundacji.
W 2018 roku złożyliśmy również kilka wniosków o dofinansowanie różnych projektów:
a) W dniu 28.02.2018 r. złożono wniosek w konkursie dotyczącym polityki senioralnej, tytuł zadania publicznego: „Rozwój zróżnicowanych form działań oraz usług społecznych wspierających samodzielność i aktywność osób starszych”. Projekt miał być prowadzony we współpracy ze Stowarzyszeniem Komendantów Policji Polskiej - Oddział w Warszawie. Wniosek ten nie otrzymał dofinansowania.
b) W dniu 30.03.2018 r. złożono wniosek w ramach dofinansowania z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich – „Program badań biegłości dla biegłych sądowych”. Wniosek ten nie otrzymał dofinansowania.
c) W dniu 11.05.2018 r. złożono wniosek do Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych PARPA w ramach konkurs „Opracowanie, ewaluacja i dystrybucja uniwersalnego programu profilaktycznego przeznaczonego do realizacji w zakładach pracy”. Projekt był przygotowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Komendantów Policji Polskiej - Oddział w Warszawie. Wniosek ten nie otrzymał dofinansowania.
d) W dniu 31.10.2018 r. złożono kolejny wniosek do Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych PARPA w ramach konkursu „Przygotowanie, pilotaż, ewaluacja programu profilaktycznego przeznaczonego do realizacji w miejscach pracy”. Projekt we współpracy ze Stowarzyszeniem Komendantów Policji Polskiej - Oddział w Warszawie. Wniosek ten nie otrzymał dofinansowania. Jednak pod koniec roku podjęto rozmowy z przedstawicielami PARPA nad powtórnym złożeniem tego projektu do finansowania przez tę instytucję w innym trybie w roku 2019.
W ramach włączania się w działania sieci EuroExpert przedstawiciele fundacji wzięli udział w spotkaniu zarządu tej sieci w Pradze, w dniach 29-30.11.2018, w trakcie którego przedyskutowano złożenie wspólnego wniosku o dofinansowanie projektu ze środków Komisji Europejskiej.
Informacja o prowadzonej działalności gospodarczej według wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego:
W roku 2018 Fundacja prowadziła działalność gospodarczą polegającą na wystawieniu jednej refaktury dotyczącej kosztów pracy osób obsługujących audyt projektu Monopoly HOME/2012/ISEC/MO/ENFSI/4000004278, który odbył się w siedzibie Fundacji w dniach 15-18 października 2018. Refaktura została wystawiona zgodnie z ustaleniami na obecny sekretariat sieci ENFSI z siedzibą w Niemczech.
Innej działalności gospodarczej w okresie sprawozdawczym Fundacja nie prowadziła.
Uchwały zarządu Fundacji:
Przychody Fundacji:
Fundacja w 2018 roku prowadziła działalność statutową nieodpłatną i działalność gospodarczą.
Wynik na działalności gospodarczej:
Przychody - 2 949,39 PLN,
Koszty - 2 914,00 PLN,
Zysk - 35,39 PLN.
Przychody osiągnięte z działalności gospodarczej stanowiły 1,5 % wszystkich przychodów.
Źródła przychodów osiągniętych przez Fundację:
Przychody Fundacji |
Stan na dzień 31.12.2018 (PLN) |
1. Przychody z działalności statutowej - dotacje (przelew) | 176 089,08 |
2. Przychody z działalności statutowej - darowizny (przelew) | 12 080,00 |
3. Przychody z działalności gospodarczej (przelew) | 2 949,39 |
4. Pozostałe przychody operacyjne (przelew) |
1 861,06 |
5. Przychody finansowe (przelew) |
2 907,75 |
Przychody razem | 195 887,28 |
Koszty działalności Fundacji:
Koszty działalności Fundacji |
Stan na dzień 31.12.2018 (PLN) |
1. Koszty z działalności statutowej (przelew) | 177 947,87 |
2. Koszty z działalności gospodarczej (przelew) | 2 914,00 |
3. Koszty administracyjne (przelew) | 3 914,68 |
4. Koszty administracyjne (gotówka) | 159,60 |
5. Koszty finansowe (przelew) | 29,92 |
Koszty razem | 184 966,07 |
Dodatkowe dane o:
a) liczbie osób zatrudnionych w fundacji z podziałem według zajmowanych stanowisk i z wyodrębnieniem osób zatrudnionych wyłącznie w działalności gospodarczej:
Fundacja nie zatrudniała w 2018 roku pracowników na umowę o pracę.
b) łącznej kwocie wynagrodzeń wypłaconych przez fundacje z podziałem na wynagrodzenia, nagrody, premie i inne świadczenia, z wyodrębnieniem całości tych wynagrodzeń osób zatrudnionych wyłącznie w działalności gospodarczej:
Łączna kwota wynagrodzeń z tytułu umów o pracę wyniosła w 2018 roku 0 PLN.
c) wysokości rocznego lub przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego łącznie członkom zarządu i innych organów fundacji oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą z podziałem na wynagrodzenia, nagrody, premie i inne świadczenia:
Fundacja nie wypłacała w 2018 roku wynagrodzeń członkom zarządu ani z tytułu pełnienia funkcji w innych organach Fundacji oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą.
d) wydatkach na wynagrodzenia z umów zlecenia:
W 2018 roku wydatki na umowy zlecenia wyniosły 96.077,68 PLN
Wydatki na umowy o dzieło wyniosły 0 PLN.
e) udzielonych przez fundacje pożyczkach pieniężnych, z podziałem według ich wysokości, ze wskazaniem pożyczkobiorców i warunków przyznania pożyczek oraz z podaniem podstawy statutowej udzielania takich pożyczek:
W 2018 roku Fundacja nie udzielała pożyczek pieniężnych.
f) kwotach ulokowanych na rachunkach bankowych ze wskazaniem banku, oraz kwotach zgromadzonych w gotówce:
Wszystkie zasoby finansowe Fundacji są ulokowane na rachunkach w banku Citihandlowy
Stan rachunków bankowych na 31.12.2018 wynosił: 7.703,71 PLN i 41.380,47 EUR
Stan kasy gotówkowej na 31.12.2018 wynosił 574,09 PLN
g) wartości nabytych obligacji oraz wielkości objętych udziałów lub nabytych akcji w spółkach prawa handlowego ze wskazaniem tych spółek:
Fundacja nie nabyła w 2018 roku obligacji, udziałów ani akcji w spółkach prawa handlowego.
h) nabytych nieruchomościach, ich przeznaczeniu oraz wysokości kwot wydatkowanych na to nabycie:
Fundacja nie nabyła w 2018 roku nieruchomości.
i) nabytych pozostałych środkach trwałych:
Fundacja nie nabyła w 2018 środków trwałych.
j) wartości aktywów i zobowiązań fundacji ujętych we właściwych sprawozdaniach finansowych sporządzanych dla celów statystycznych:
Aktywa i pasywa Fundacji na dzień 31.12.2018 r. wyniosły: 192 438,60 PLN
w tym:
Aktywa trwałe: 0,00 PLN
Należności krótkoterminowe: 6 224,80 PLN
Inwestycje krótkoterminowe: 186 213,80 PLN
Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe: 0,00 PLN
Kapitał własny: 391,03 PLN
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania: 192 047,57 PLN
Dane o działalności zleconej Fundacji przez podmioty państwowe i samorządowe:
W okresie sprawozdawczym Fundacja nie prowadziła żadnej działalności zleconej przez podmioty państwowe lub samorządowe.
Rozliczenia fundacji z tytułu ciążących na niej zobowiązań podatkowych:
Fundacja składa deklaracje podatkowe CIT- 8, PIT- 4R, VAT- 9M, deklaracje miesięczne do ZUS. Wszystkie zobowiązania podatkowe i wobec ZUS są regulowane na bieżąco.
W okresie sprawozdawczym w Fundacji „Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych” nie była przez żaden uprawniony organ przeprowadzana kontrola działalności Fundacji.
Informacje dotyczące ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:
Fundacja nie jest instytucją obowiązaną w rozumieniu ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. poz. 723, 1075, 1499 i 2215).
Fundacja nie przyjęła ani nie dokonała w 2018 roku płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro.