SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI „EUROPEJSKIE CENTRUM INICJATYW W NAUKACH SĄDOWYCH”
za okres od 01-01-2019 r. do 31-12-2019 r.
Fundacja „Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych” została ustanowiona przez Instytut Badawczy - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji i rozpoczęła działalność z chwilą zarejestrowania przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000439608 w dniu 12-11-2012 r.
Fundacja posiada numer statystyczny REGON 146392515 oraz numer identyfikacji podatkowej NIP 521-364-00-68.
Siedziba Fundacji znajduje się w Warszawie (00-572), przy Aleji Wyzwolenia 3/5 lok. 29, e-mail: sekretariat@efic.pl.
Dane członków zarządu Fundacji:
Prezes Zarządu - Paweł RYBICKI (powołany uchwałą nr 2 Rady Fundacji Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych z dnia 07 września 2012 r.);
Wiceprezes Zarządu - Marek PĘKAŁA (powołany uchwałą nr 4 Rady Fundacji Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych z dnia 07 września 2012 r.);
Członek Zarządu - Beata STEFAŃSKA (powołana uchwałą nr 7 Rady Fundacji Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych z dnia 27 marca 2013 r).
Cele statutowe Fundacji (określone w § 7 statutu Fundacji) to:
Zasady, formy i zakres działalności statutowej:
W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. Fundacja w ramach działalności statutowej realizowała następujące działania:
Współpraca z Uniwersytetem Warszawskim w zakresie prowadzenia zajęć w ramach studiów magisterskich na kierunku kryminalistyka/nauki sądowe.
W kwietniu i maju 2019 roku przedstawiciele Fundacji Paweł Rybicki i Marek Pękała przeprowadzili w ramach drugiego semestru studiów magisterskich wykłady z tematyki jakości w naukach sądowych oraz warsztatów z interpretacji dowodów materialnych. Te zajęcia akademickie będą powtarzane w kolejnych latach.
Współpraca w ramach sieci ILEAnet.
Od czerwca 2017 roku Fundacja uczestniczy w realizacji europejskiego projektu „ILEAnet” dofinansowanego z Europejskiego Programu Horizon 2020.
Projekt ILEAnet jest poświęcony budowaniu sieci służącej monitorowaniu działań badawczo-rozwojowych podejmowanych w europejskiej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na rzecz organów ściągania i wymiaru sprawiedliwości. Zadaniem Fundacji jako partnera krajowego jest prowadzenie Punktu Kontaktowego Sieci ILEAnet w Polsce (INC), promowanie projektu i informowanie o możliwości dołączenia do sieci, udział w telekonferencjach konsorcjum projektu, branie udziału w spotkaniach komitetu sterującego projektem, którego jesteśmy stałym członkiem, przynajmniej 3-4 razy w roku, oraz zarządzanie i wykonywanie prac eksperckich w ramach jednej z grup roboczych (Work Package 4).
W 2019 roku Fundacja współorganizowała drugi warsztat ILEAnet, który odbył się w dniach 10-12 kwietnia 2019 roku w Rydze. W warsztatach tych poza przedstawicielami Fundacji EFIC uczestniczyli również inni eksperci z Polski. Przedstawiciele EFIC uczestniczyli we wszystkich spotkaniach komitetu sterującego sieci ILEAnet, a także reprezentowali sieć na konferencjach i spotkaniach w Europie. Kontynuowaliśmy także zbieranie danych do badań prowadzonych w ramach projektu w obszarach takich, jak m.in. bezpieczeństwo, cyberprzestępstwa, zwalczanie zorganizowanej cyberprzestępczości, terroryzmu i nielegalnej migracji poprzez śledzenie przepływów finansowych. Skupiliśmy się także na tym, aby zwiększyć zaangażowanie ekspertów z Polski w aktywności organizowane przez sieć ILEAnet. Jako członek komitetu sterującego projektu ILEAnet współorganizowaliśmy wraz z Interpolem webinary dotyczące projektów R&D finansowanych przez Komisję Europejską.
Realizacja projektu „Bezpiecznie pracuję” finansowanego w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.
Oferta o udzielenie finansowania na realizację zadania publicznego z zakresu zdrowia publicznego (nazwa zadania konkursowego: Przygotowanie, pilotaż, ewaluacja programu profilaktycznego przeznaczonego do realizacji w miejscach pracy) została złożona 17 stycznia 2019 roku do Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w ramach programu Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020. Finansowanie zostało przyznane, a umowa z PARPA została podpisana 15 kwietnia 2019. Termin realizacji zadania: od 15 kwietnia 2019 do 30 października 2020.
Celem głównym projektu jest przygotowanie programu profilaktycznego przeznaczonego do realizacji w miejscach pracy, służącego dostarczeniu wiedzy na temat szkodliwego działania alkoholu oraz skutków psychomotorycznych i społecznych uwarunkowań związanych z jego używaniem w miejscu pracy, a także:
• rozpowszechnienie wśród uczestników szkoleń wiedzy na temat negatywnego wpływu alkoholu na zdolności psychomotoryczne oraz kształtowanie właściwych wzorców, zachowań i postaw związanych z używaniem alkoholu w miejscu pracy, umożliwiających uczestnikom przeniesienie ich do codziennego życia;
• przeprowadzenie serii szkoleń dotyczących szkodliwego wpływu alkoholu w miejscu pracy. Poprzez innowacyjny trening psychomotoryczny na profesjonalnym symulatorze bezpiecznej jazdy uczestnicy doświadczą, jakie zmiany zachodzą w ich zdolnościach poznawczych i możliwościach motorycznych w warunkach pełnej trzeźwości oraz po użyciu alkoholu o różnym stężeniu (wykorzystanie do ćwiczeń alkogogli);
• przeprowadzenie ewaluacji programu szkoleniowego wśród różnych grup odbiorców.
Realizację projektu rozpoczęliśmy od ustalenia nazwy programu przeciwdziałania spożywaniu alkoholu w miejscu pracy. Nazwa „Trzeźwo pracuję” została jednogłośnie przyjęta przez cały zespół realizujący projekt jako obowiązująca. 16 kwietnia 2019 rozpoczęliśmy konsultacje z przyszłymi odbiorcami programu. Nawiązaliśmy kontakt z przedstawicielem Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych i zaproponowa-liśmy możliwość wzięcia udziału w naszych szkoleniach pilotażowych. Zwróciliśmy się także z prośbą o wytypowanie przedsiębiorstw według klucza duże, średnie, małe, które mogłyby uczestniczyć w naszych szkoleniach. Równolegle nawiązaliśmy kontakt z dyrektorami szkół branżowych. Zaproszenia zostały wysłane do 70 firm. Zainteresowanie spotkaniem i ewentualnym szkoleniem wyraziło 17 firm. Następnie odbyły się spotkania z przedstawicielami firm. Tematem spotkań było określenie, w jakim zakresie proponowane założenia programu spełniają oczekiwania przedstawicieli firm i przedstawienie, jakie wymagania muszą spełnić, aby zakwalifikować się do wzięcia udziału w szkoleniach pilotażowych. Po spotkaniach okazało się, że część przedstawicieli firm, po przedstawieniu zarządom założeń programu, odmówiło chęci wzięcia udziału w szkoleniach. Jako powód podawali stygmatyzującą nazwę programu. Obawiali się również, że pracownicy oddelegowani na tego typu szkolenie mogą poczuć, że są podejrzewani o spożywanie alkoholu w miejscu pracy. Po konsultacjach z koordynatorem projektu ze strony PARPA podjęliśmy decyzję, aby zmienić nazwę programu na „Bezpiecznie pracuję”. Po zmianie nazwy część firm zmieniła nastawienie do naszej propozycji i pozytywnie wyraziła się o chęci udziału w pilotażu. 6 maja 2019 przeszliśmy do kolejnego etapu projektu, który polegał na dostosowaniu istniejącego programu do założeń programów profilaktycznych PARPA. 21 czerwca 2019 program został zaakceptowany przez Kierownika Działu Programów Lokalnych PARPA. W ramach projektu powstała strona www.bezpieczniepracuje.com, a także (przy wykorzystaniu sprzętu Fundacji EFIC: kamery, oświetlenie, mikrofony itp.) spot promocyjny projektu. Powstały także materiały szkoleniowe i promocyjne (skrypty, ankiety, broszura). 18 września 2019 roku rozpoczęliśmy serię szkoleń o szkodliwym działaniu alkoholu i społecznych uwarunkowaniach jego używania w miejscu pracy:
18.09.2019 – 99 Rent Sp. z o.o.;
20.09.2019 – Dr. Irena Eris S.A.;
25.09.2019 – Urząd Miasta Grodzisk Mazowiecki;
27.09.2019 – SZPZLO Warszawa – Ochota;
30.09.2019 – Cartrack Polska Sp. z o.o.;
15.10.2019 – Karmar S.A.;
04.11.2019 – Urząd Miejski Wołomin;
08.11.2019 – Gaz System S.A.;
05.12.2019 – SIEMENS Sp. z o.o.;
14.12.2019 – Policja CBŚ;
17.12.2019 – Prokuratura Krajowa;
19.12.2019 – UPC Polska.
Do końca 2019 roku przeprowadziliśmy 12 szkoleń, w których udział wzięło 220 osób.
Podczas przeprowadzania szkoleń zbieraliśmy ankiety opracowane przez ekspertów, które pomogą nam na etapie ewaluacji programu profilaktycznego przeznaczonego do realizacji w miejscach pracy, służącego dostarczenia wiedzy na temat szkodliwego działania alkoholu oraz skutków psychomotorycznych i społecznych uwarunkowań związanych z jego używaniem w miejscu pracy.
Projekt „Forensic Watch”.
Portal Forensic Watch (www.forensicwatch.pl) został patronem medialnym Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej KRIMED "Metody badawcze w kryminalistyce i medycynie sądowej", która odbyła się 22 listopada 2019 roku w Lublinie. Konferencja była realizowana z inicjatywy Fundacji na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL oraz Koła Naukowego Biotechnologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
W 2019 roku składaliśmy również wnioski o dofinansowanie różnych projektów:
W ramach współpracy z siecią EuroExpert prezes fundacji Paweł Rybicki uczestniczył w zgromadzeniu ogólnym EuroExpert, które odbyło się dniach 4 – 5 lipca 2019 r. w Madrycie (Hiszpania).
Informacja o prowadzonej działalności gospodarczej według wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego:
W okresie sprawozdawczym za rok 2019 Fundacja nie prowadziła działalności gospodarczej.
Uchwały zarządu Fundacji:
Przychody Fundacji:
Fundacja w 2019 roku prowadziła działalność statutową nieodpłatną.
W roku 2019 Fundacja nie prowadziła działalności gospodarczej. Wynik na działalności gospodarczej:
Przychody - 0 PLN,
Koszty - 0 PLN,
Zysk - 0 PLN.
Przychody osiągnięte z działalności gospodarczej stanowiły 0 % wszystkich przychodów.
Źródła przychodów osiągniętych przez Fundację:
Przychody Fundacji |
Stan na dzień 31.12.2019 (PLN) |
1. Przychody z działalności statutowej - dotacje (przelew) | 295 619,41 |
2. Przychody z działalności statutowej - darowizny (przelew) | 18 000,00 |
3. Przychody z działalności gospodarczej | 0,00 |
4. Pozostałe przychody operacyjne (przelew) |
408,00 |
5. Przychody finansowe |
0,00 |
Przychody razem | 314 027,41 |
Koszty działalności Fundacji:
Koszty działalności Fundacji |
Stan na dzień 31.12.2019 (PLN) |
1. Koszty z działalności statutowej (przelew) | 298 054,43 |
2. Koszty z działalności gospodarczej | 0,00 |
3. Koszty administracyjne (w tym gotówka 33,10 PLN, pozostałe przelew) | 9 807,57 |
4. Pozostałe koszty operacyjne (przelew) | 0,04 |
5. Koszty finansowe (przelew) | 2 019,09 |
Koszty razem | 309 884,13 |
Dodatkowe dane o:
a) liczbie osób zatrudnionych w fundacji z podziałem według zajmowanych stanowisk i z wyodrębnieniem osób zatrudnionych wyłącznie w działalności gospodarczej:
Fundacja nie zatrudniała w 2019 roku pracowników na umowę o pracę.
b) łącznej kwocie wynagrodzeń wypłaconych przez fundacje z podziałem na wynagrodzenia, nagrody, premie i inne świadczenia, z wyodrębnieniem całości tych wynagrodzeń osób zatrudnionych wyłącznie w działalności gospodarczej:
Łączna kwota wynagrodzeń z tytułu umów o pracę wyniosła w 2019 roku 0 PLN.
c) wysokości rocznego lub przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego łącznie członkom zarządu i innych organów fundacji oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą z podziałem na wynagrodzenia, nagrody, premie i inne świadczenia:
Fundacja nie wypłacała w 2019 roku wynagrodzeń członkom zarządu ani z tytułu pełnienia funkcji w innych organach Fundacji oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą.
d) wydatkach na wynagrodzenia z umów zlecenia:
W 2019 roku wydatki na umowy zlecenia wyniosły 120.908,72 PLN
Wydatki na umowy o dzieło wyniosły 18.495,00 PLN.
e) udzielonych przez fundacje pożyczkach pieniężnych, z podziałem według ich wysokości, ze wskazaniem pożyczkobiorców i warunków przyznania pożyczek oraz z podaniem podstawy statutowej udzielania takich pożyczek:
W 2019 roku Fundacja nie udzielała pożyczek pieniężnych.
f) kwotach ulokowanych na rachunkach bankowych ze wskazaniem banku, oraz kwotach zgromadzonych w gotówce:
Wszystkie zasoby finansowe Fundacji są ulokowane na rachunkach w banku Citihandlowy.
Stan rachunków na 31.12.2019 wynosił: 12.764,30 PLN i 5.420,27 EUR
Gotówka w kasie: 540,99 PLN
g) wartości nabytych obligacji oraz wielkości objętych udziałów lub nabytych akcji w spółkach prawa handlowego ze wskazaniem tych spółek:
Fundacja nie nabyła w 2019 roku obligacji, udziałów ani akcji w spółkach prawa handlowego.
h) nabytych nieruchomościach, ich przeznaczeniu oraz wysokości kwot wydatkowanych na to nabycie:
Fundacja nie nabyła w 2019 roku nieruchomości.
i) nabytych pozostałych środkach trwałych:
Fundacja nie nabyła w 2019 środków trwałych.
j) wartości aktywów i zobowiązań fundacji ujętych we właściwych sprawozdaniach finansowych sporządzanych dla celów statystycznych:
Aktywa i pasywa Fundacji na dzień 31.12.2019 r. wyniosły: 42.039,09 PLN
w tym:
Aktywa trwałe: 0,00 PLN
Należności krótkoterminowe: 5 651,63 PLN
Inwestycje krótkoterminowe: 36 387,46 PLN
Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe: 0,00 PLN
Kapitał własny: 4 534,31 PLN
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania: 37 504,78 PLN
Dane o działalności zleconej Fundacji przez podmioty państwowe i samorządowe:
W okresie sprawozdawczym Fundacja nie prowadziła żadnej działalności zleconej przez podmioty państwowe lub samorządowe.
Rozliczenia fundacji z tytułu ciążących na niej zobowiązań podatkowych:
Fundacja składa deklaracje podatkowe CIT- 8, PIT- 4R, VAT- 9M, deklaracje miesięczne do ZUS. Wszystkie zobowiązania podatkowe i wobec ZUS są regulowane na bieżąco.
W okresie sprawozdawczym w Fundacji „Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych” nie była przez żaden uprawniony organ przeprowadzana kontrola działalności Fundacji.
Informacja dotycząca ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:
Fundacja nie jest instytucją obowiązaną w rozumieniu ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Informacja dotycząca płatności w gotówce:
Fundacja nie przyjęła ani nie dokonała w 2019 roku płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro jako pojedyncza operacja czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.