Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Nazwa Fundacji to "Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych". Fundacja może używać również nazwy skróconej: "Fundacja EFIC".
- Fundacja prowadzi działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity: Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego Statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 2
Fundacja zostaje ustanowiona na czas nieokreślony.
§ 3
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla realizowania swoich celów statutowych Fundacja może podejmować działania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
- Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest minister właściwy do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, zwany w dalszej części Statutu „Ministrem”.
§ 5
- Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę oraz pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego (logo) oraz odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
- Fundacja może ustanawiać odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
§6
- Fundacja dla realizacji celów statutowych może tworzyć oddziały, zakłady, biura, filie, przedstawicielstwa i inne jednostki organizacyjne w Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Oddziały, zakłady, biura, filie oraz przedstawicielstwa są wewnętrznymi jednostkami organizacyjnymi Fundacji i podlegają Zarządowi Fundacji.
- Zakres działania jednostki organizacyjnej określa regulamin organizacyjny uchwalany przez Zarząd Fundacji.
- Oddziały mogą prowadzić wszystkie formy działalności przewidziane dla Fundacji.
Rozdział II
Cele i zasady działania Fundacji
§ 7
Celem Fundacji jest:
- propagowanie rozwiązań ukierunkowanych na zapewnienie jak najwyższej jakości działań podejmowanych w obszarze bezpieczeństwa publicznego i nauk sądowych oraz podnoszenie kompetencji podmiotów odpowiedzialnych za ich prowadzenie,
- upowszechnianie krajowych, zagranicznych i międzynarodowych informacji, wiedzy, doświadczeń oraz najlepszych praktyk z obszaru bezpieczeństwa publicznego i nauk sądowych,
- wspieranie rozwoju istniejących i promowanie nowych technologii, metod, technik oraz narzędzi służących poprawie bezpieczeństwa publicznego i skuteczności wymiaru sprawiedliwości,
- promowanie inicjatyw, których celem jest spójne i kompleksowe podejście do zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz współpraca pomiędzy organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w tym zakresie,
- aktywizowanie środowisk naukowych do prowadzenia badań służących poprawie bezpieczeństwa publicznego i skuteczności wymiaru sprawiedliwości oraz zapewnienia jakości kształcenia w tym zakresie,
- propagowanie partnerstwa publiczno-prywatnego oraz wspieranie działań zmierzających do rozwoju i poprawy relacji pomiędzy sektorem publicznym i sektorem prywatnym w zakresie opracowywania nowych technologii służących zapobieganiu, wykrywaniu i zwalczaniu działań przestępczych oraz identyfikacji ich sprawców,
- promowanie wykorzystania środków oferowanych przez współczesną naukę i technikę służących poprawie bezpieczeństwa publicznego oraz skuteczności wymiaru sprawiedliwości, z zachowaniem równowagi między tymi środkami a ochroną podstawowych praw człowieka,
- propagowanie działań mających na celu opracowanie norm jakości i kompetencji w obszarze bezpieczeństwa publicznego i nauk sądowych,
- promowanie inicjatyw naukowo-badawczych, szkoleniowych i innych działań podejmowanych w ramach współpracy międzynarodowej służących poprawie bezpieczeństwa publicznego i skuteczności wymiaru sprawiedliwości.
§ 8
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- inicjowanie i wspieranie realizacji projektów naukowo-badawczych, wdrożeniowych oraz koordynacyjnych o niedochodowym charakterze w obszarze bezpieczeństwa publicznego i nauk sądowych,
- inicjowanie i organizowanie konferencji, sympozjów, seminariów, warsztatów, wykładów i kursów o niedochodowym charakterze,
- wspieranie inicjatyw oświatowych oraz szkoleniowych o niedochodowym charakterze,
- inicjowanie i organizowanie wystaw, imprez i konkursów, spotkań i zjazdów o niedochodowym charakterze,
- prowadzenie działań informacyjnych, strażniczych i rzeczniczych,
- współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej w kraju i zagranicą,
- współpracę ze środowiskiem edukacji, nauki, kultury w kraju i zagranicą,
- udzielanie wsparcia finansowego, rzeczowego i organizacyjnego przedsięwzięć, które mogą się przyczynić do osiągnięcia celów Fundacji,
- fundowanie stypendiów i nagród dla osób realizujących cele Fundacji.
- Fundacja może również prowadzić wspólne przedsięwzięcia z innymi osobami prawnymi i fizycznymi w kraju i za granicą.
- Fundacja może uczestniczyć w innych podmiotach działających dla realizacji jej celów statutowych, a także wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
§ 9
- Fundacja w celu pozyskania środków na prowadzenie działalności statutowej może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i zagranicą na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji zgodnie z obowiązującą Polską Klasyfikacją Działalności jest:
- sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet – PKD 47.91.Z,
- wydawanie książek – PKD 58.11.Z,
- wydawanie gazet – PKD 58.13.Z,
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków – PKD 58.14.Z,
- pozostała działalność wydawnicza – PKD 58.19.Z,
- działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych – PKD 59.11.Z,
- działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - PKD 59.12.Z,
- działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych – PKD 59.13.Z,
- działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych – PKD 59.20.Z,
- przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność – PKD 63.11.Z,
- działalność portali internetowych – PKD 63.12.Z,
- działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe – PKD 69.20.Z,
- pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania – PKD 70.22.Z,
- pozostałe badania i analizy techniczne – PKD 71.20.B,
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych – PKD 72.19.Z, w zakresie wykraczającym poza przedmiot odpowiedzialności statutowej określony w § 8 ust. 1,
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych – PKD 72.20.Z, w zakresie wykraczającym poza przedmiot działalności statutowej określony w § 8 ust. 1,
- pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych – PKD 73.12.B,
- pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) – PKD 73.12.C,
- badanie rynku i opinii publicznej – PKD 73.20.Z,
- działalność w zakresie specjalistycznego projektowania – PKD 74.10.Z,
- działalność związana z tłumaczeniami – PKD 74.30.Z,
- działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników – PKD 78.10.Z,
- pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników – PKD 78.30.Z,
- działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura – PKD 82.11.Z,
- wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura – PKD 82.19.Z,
- działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów – PKD 82.30.Z, w zakresie wykraczającym poza przedmiot działalności statutowej określony w § 8 ust. 1,
- pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana – PKD 82.99.Z,
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane – PKD 85.59.B, w zakresie wykraczającym poza przedmiot działalności statutowej określony w § 8 ust. 1,
- działalność wspomagająca edukację – PKD 85.60.Z,
- Działalność gospodarczą Fundacja może prowadzić przez Zarząd lub jednostki organizacyjne Fundacji.
- Dochód z działalności gospodarczej Fundacji służy wyłącznie realizacji celów statutowych Fundacji.
Rozdział III
Majątek Fundacji
§ 10
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 10.000 złotych (słownie: dziesięć tysięcy złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w trakcie jej działalności.
- Z funduszu założycielskiego na działalność gospodarczą Fundator przeznacza kwotę 1.000 złotych (słownie: jeden tysiąc złotych).
- Majątek Fundacji przeznaczony jest na realizację celów statutowych Fundacji oraz pokrycie kosztów jej funkcjonowania.
§ 11
Dochodami Fundacji mogą być:
- subwencje, dotacje, darowizny, spadki, zapisy lub innego rodzaju przysporzenia majątkowe i niemajątkowe poczynione na rzecz Fundacji przez instytucje krajowe, zagraniczne lub międzynarodowe, osoby prawne,
- jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także osoby fizyczne,
- granty,
- dochody ze zbiórek publicznych organizowanych przez Fundację lub na jej rzecz,
- dochody z prowadzonej działalności gospodarczej,
- dochody z majątku ruchomego i nieruchomego oraz praw majątkowych i niemajątkowych,
- odsetki bankowe oraz inne dochody z operacji finansowych.
§ 12
- Gospodarka finansowa oraz ewidencja finansowo-księgowa prowadzona jest według przepisów prawa polskiego właściwych dla danego typu działalności oraz zasad ustalonych w regulaminach wewnętrznych Fundacji, które w szczególności określają zasady podziału dochodu z działalności gospodarczej na fundusze, rodzaje funduszy i zasady ich tworzenia oraz wykorzystywania.
- Fundacja może tworzyć fundusze celowe. Zasady ich tworzenia i wykorzystywania określają regulaminy uchwalone przez Zarząd Fundacji.
- Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
§ 13
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 14
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej Fundatora, darczyńców, członków organów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo związanymi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub jej pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie wynika bezpośrednio ze statutowego celu Fundacji,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od Fundatora lub darczyńców, członków organów lub od pracowników fundacji i ich osób bliskich oraz od podmiotów, w których te osoby uczestniczą.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 15
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji – organ opiniodawczy i doradczy, sprawujący nadzór nad działalnością Fundacji,
- Zarząd Fundacji – organ zarządzający.
§ 16
- Rada Fundacji może powoływać Radę Naukową.
- Zarząd Fundacji może powoływać Rady Projektowe.
Rada Fundacji
§ 17
- Rada jest najwyższym i kolegialnym organem nadzoru Fundacji, o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych i doradczych, niezależnym od Zarządu i nie podlegającym Zarządowi w zakresie wykonywanych funkcji.
- Rada Fundacji składa się z 3 do 5 członków, w tym Przewodniczącego oraz jednego Wiceprzewodniczącego.
- Członków Rady fundacji na czas nieokreślony powołuje Fundator, przy czym następnych członków Rady Fundacji na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla uzupełnienia jej składu, powołuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały, w obecności wszystkich jej aktualnych członków.
- Członkowie Rady fundacji nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa, ani pozostawać w związku małżeńskim.
- Członkowie Rady Fundacji pełnią swoje funkcje nieodpłatnie, lecz mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Fundacji zwrot uzasadnionych kosztów udziału w posiedzeniach Rady Fundacji.
- W razie powołania członka Rady Fundacji do Zarządu Fundacji członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu na czas pełnienia funkcji.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady Fundacji,
- prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego,
- śmierci członka Rady Fundacji,
- odwołania.
- Członek Rady Fundacji może być odwołany przez Radę Fundacji w przypadku:
- przyczyn losowych powodujących trwałą niezdolność do pracy w Radzie Fundacji,
- niepełnienia funkcji członka Rady Fundacji dłużej niż 12 miesięcy lub pełnienia jej w sposób nienależyty,
- rażącego naruszenia postanowień Statutu,
- zaistnienia przyczyn innych niż wymienione powyżej, jeżeli uniemożliwiają należyte wypełnianie sprawowanej funkcji.
- Ustępujący członek Rady Fundacji może wskazać na swoje miejsce osobę, która w pierwszej kolejności brana jest pod uwagę przez Radę Fundacji przy powoływaniu nowego członka.
- W uzasadnionych przypadkach Rada Fundacji może zawiesić członka Rady Fundacji w jego czynnościach na jego pisemny wniosek lub w przypadku okresowej niezdolności do wykonywania czynności statutowych na okres tej niezdolności.
§ 18
Do wyłącznych kompetencji Rady Fundacji należy:
- opiniowanie i zatwierdzanie programów działania Fundacji,
- opiniowanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań rzeczowo-finansowych z działalności Fundacji oraz rachunku zysków i strat,
- zajmowanie stanowiska w sprawach przedstawionych przez Zarząd Fundacji,
- występowanie do Zarządu Fundacji, Rady Naukowej Fundacji i Rad Projektowych Fundacji z wnioskami dotyczącym
- i działalności Fundacji,
- uzupełnianie składu oraz odwoływanie członków Rady Fundacji,
- zapraszanie osób do udziału w pracach Rady Naukowej Fundacji,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji,
- ustalanie wynagrodzenia dla członków Zarządu Fundacji oraz zasad i trybu jego wypłacania,
- uchwalanie Regulaminu Rady Fundacji,
- zatwierdzanie Regulaminu Zarządu Fundacji,
- uchwalanie na wniosek Zarządu Fundacji zmian w Statucie,
- podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji uchwał w sprawie powoływania przez Fundację innych organizacji oraz w sprawie przystąpienia Fundacji do innych organizacji,
- podejmowanie na wniosek Zarządu uchwał w sprawie rozwiązywania Fundacji, likwidacji Fundacji i przeznaczenia pozostałego po jej likwidacji majątku.
§ 19
- Rada Fundacji wybiera ze swojego grona na czas nieokreślony Przewodniczącego oraz jednego Wiceprzewodniczącego.
- Pracami Rady Fundacji kieruje jej Przewodniczący.
- Czynności w imieniu Rady Fundacji wykonuje jej Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, a w uzasadnionych sytuacjach inny upoważniony członek Rady Fundacji.
- Rada Fundacji zbiera się przynajmniej raz na rok na wniosek:
- Przewodniczącego Rady Fundacji,
- co najmniej połowy członków Rady Fundacji,
- Zarządu Fundacji.
- Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji z powiadomieniem członków Rady o miejscu, terminie i porządku obrad, a także z zapewnieniem niezbędnych materiałów, co najmniej na dwa tygodnie przed terminem.
- Członek Rady Fundacji bierze udział w obradach osobiście.
- Posiedzenie Rady Fundacji otwiera i prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady Fundacji lub wskazany przez Przewodniczącego członek Rady Fundacji.
- W obradach Rady Fundacji z głosem doradczym uczestniczą członkowie Zarządu Fundacji, chyba że Rada Fundacji postanowi inaczej.
- Do udziału w obradach Rady Fundacji z głosem doradczym mogą być zapraszani członkowie Rady Naukowej, przedstawiciele innych organizacji, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, a także przedstawiciele osób prawnych i osoby fizyczne, których obecność w trakcie obrad jest Rady Fundacji jest uzasadniona.
- W sprawach należących do kompetencji Rady Fundacji decyzje są podejmowane w formie uchwał.
- Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowanie, w tym Przewodniczącego Rady Fundacji, jeśli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
- Każdy członek Rady Fundacji ma jeden głos.
- W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
- Kwalifikowanej większości 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady Fundacji, a w tym Przewodniczącego Rady Fundacji, wymaga podjęcie uchwał w sprawach:
- odwołania członka Rady Fundacji,
- wyboru i odwołania Wiceprezesa oraz członka Zarządu Fundacji,
- powołania przez Fundację innych organizacji,
- przystąpienia Fundacji do innych organizacji.
- Jednomyślnej decyzji w obecności wszystkich członków Rady Fundacji wymaga podjęcie uchwał dotyczących:
- wyboru członka Rady Fundacji,
- wyboru i odwołania Prezesa Zarządu Fundacji,
- zmiany Statutu,
- połączenia Fundacji z inną Fundacją,
- likwidacji Fundacji.
Zarząd Fundacji
§ 20
- Zarząd Fundacji składa się z 1-3 osób, w tym Prezesa oraz Wiceprezesa Zarządu.
- Zarząd jak i poszczególnych jego członków powołuje i odwołuje Rada Fundacji w drodze uchwały, określając funkcje które mają być pełnione przez poszczególnych członków Zarządu Fundacji, z tym, że kandydatów na stanowiska Wiceprezesa i członka Zarządu Fundacji każdorazowo proponuje Prezes Zarządu Fundacji.
- Członkowie Zarządu Fundacji są powołani na czas nieokreślony.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady Fundacji,
- prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego,
- śmierci członka Zarządu Fundacji,
- odwołania.
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Rad e Fundacji w przypadku:
- przyczyn losowych powodujących trwałą niezdolność do pracy w Zarządzie Fundacji,
- niepełnienie funkcji członka Zarządu Fundacji dłużej niż 3 miesiące lub pełnienie w sposób nienależyty,
- rażącego naruszenia postanowień Statutu,
- zaistnienia przyczyn innych niż wymienione powyżej, jeżeli uniemożliwiają należyte wypełnianie sprawowanej funkcji.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia swojej funkcji w Fundacji wynagrodzenie.
§ 21
- W przypadku Zarządu jednoosobowego do zaciągania zobowiązań, w tym majątkowych oraz do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji i jej reprezentacji upoważniony jest Prezes Zarządu Fundacji.
- W przypadku Zarządu wieloosobowego do zaciągania zobowiązań, w tym majątkowych oraz do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji i jej reprezentacji upoważniony jest Prezes Zarządu Fundacji jednoosobowo lub Wiceprezes Zarządu działający łącznie z innym członkiem Zarządu.
- Do podejmowania oświadczeń woli kierowanych do Fundacji uprawniony jest każdy z członków Zarządu.
§ 22
- Zarząd Fundacji kieruje działalnością wykonawczą Fundacji, odpowiada za realizację jej statutowych celów oraz reprezentuje Fundację na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
- podejmowanie i realizacja wszelkich uchwał, które nie są zastrzeżone Rady Fundacji,
- wykonywanie uchwał Rady Fundacji,
- kierowanie bieżącą pracą Fundacji i zarządzanie jej majątkiem,
- opracowywanie planów działania Fundacji oraz planów finansowych i przedkładanie ich Radzie Fundacji do zaopiniowania,
- uchwalanie planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- opracowywanie sprawozdań z działalności Fundacji i przedkładanie ich Radzie Fundacji do zaopiniowania,
- uchwalanie sprawozdań z działalności Fundacji i przedkładanie ich właściwym organom,
- powoływanie oraz odwoływanie członków Rad Projektowych Fundacji,
- uchwalanie polityki rachunkowości,
- tworzenie i znoszenie oddziałów, zakładów, biur, filii, przedstawicielstw i innych jednostek organizacyjnych Fundacji,
- uchwalanie Regulaminów jednostek organizacyjnych Fundacji,
- powoływanie i odwoływanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w jednostkach organizacyjnych Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i ustalanie wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji,
- uchwalanie regulaminu wynagradzania pracowników Fundacji,
- przedkładanie Ministrowi i Radzie Fundacji sprawozdań z działalności Fundacji,
- uchwalanie Regulaminu Zarządu Fundacji i przedkładanie go Radzie Fundacji do zatwierdzenia,
- składanie wniosku do Rady Fundacji o zmianę Statutu,
- składanie wniosku do Rady Fundacji w sprawie powoływania przez Fundację innych organizacji oraz w sprawie przystąpienia Fundacji do innych organizacji,
- składanie wniosku do Rady Fundacji o likwidację Fundacji i przeznaczeniu pozostałego po jej likwidacji majątku.
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje i uchwały zgodnie ze Statutem, ustawą o fundacjach i zasadami ekonomicznego działania.
- Uchwały Zarządu Fundacji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, w tym Prezesa Zarządu Fundacji, jeśli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
- Każdy członek Zarządu Fundacji ma jeden głos.
- W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Jednomyślnej decyzji w obecności wszystkich członków Zarządu wymaga podjęcie uchwał dotyczących skierowania do Rady Fundacji wniosku Zarządu o:
- zmianę Statutu,
- połączenie Fundacji z inną Fundacją,
- likwidację Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa z własnej inicjatywy, bądź na wniosek członka Zarządu. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć członkowie Rady Fundacji po otrzymaniu zaproszenia.
- Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes, a w razie jego nieobecności osoba wyznaczona przez Prezesa.
Rada Naukowa Fundacji
§ 23
- W celu zapewnienia Fundacji wsparcia w wyznaczaniu i osiągania celów statutowych Fundacja może powołać Radę Naukową Fundacji.
- Rada Naukowa jest zespołem opiniodawczo-doradczym Fundacji, a udział w jej pracach jest nieodpłatny.
- Rada Naukowa Fundacji przedstawia Radzie Fundacji i Zarządowi Fundacji opinie dotyczące podejmowanych działań, a także doradza w sposobach ich realizacji.
- Do Rady Naukowej Fundacji są zapraszane osoby fizyczne lub przedstawiciele osób prawnych działających w obszarze nauk sądowych i pokrewnych.
- Członkowie Rady Naukowej wybierają ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego, którzy współpracują z Przewodniczącym Rady Fundacji i Prezesem Zarządu Fundacji.
- Członkostwo w Radzie Naukowej ustaje na skutek:
- odwołania,
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady Fundacji,
- śmierć członka Rady Naukowej.
- Rada Naukowa Fundacji obraduje w miarę potrzeb.
- Posiedzenie Rady Naukowej Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji.
- W posiedzeniach Rady Naukowej mogą uczestniczyć członkowie Rady Fundacji oraz Zarządu Fundacji.
Rady Projektowe Fundacji
§ 24
- W celu zapewnienia Fundacji wsparcia w realizacji projektów może ona powołać Rady Projektowe Fundacji.
- Rada Projektowa Fundacji jest zespołem opiniodawczo-doradczym Fundacji składającym się z osób kompetentnych w obszarze realizowanego projektu.
- Rada Projektowa Fundacji w zakresie swoich kompetencji może w imieniu Fundacji nadzorować realizację projektu, do którego została powołana, występować do organów Fundacji z wnioskami dotyczącymi realizacji projektu, przedstawiać organom Fundacji propozycje kierunków realizacji projektu, a także opiniować przedstawione jej kwestie w związku z realizacją projektu.
- Członków Rady Projektowej i Fundacji powołuje Zarząd Fundacji wyznaczając z ich grona Przewodniczącego i jego zastępcę.
- Członkostwo w Radzie Projektowej Fundacji jest nieodpłatne, chyba że Zarząd Fundacji postanowi inaczej.
- Przewodniczący Rady Projektowej Fundacji może wnioskować o rozszerzenie składu Rady Projektowej Fundacji o inne osoby wraz z podaniem zadań przewidzianych do wykonania przez te osoby.
- Członek Rady Projektowej Fundacji może zostać odwołany przez Zarząd Fundacji na wniosek Przewodniczącego Rady Projektowej Fundacji lub na wniosek członka Zarządu Fundacji.
- Członkostwo w Radzie Projektowej Fundacji ustaje na skutek:
- odwołania w wyniku decyzji Zarządu Fundacji,
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Prezesa Zarządu Fundacji,
- śmierć członka Rady Projektowej.
- Rada Projektowa Fundacji ulega samoistnemu rozwiązaniu po zakończeniu przez Fundację realizacji projektu, do którego była ona powołana.
- Rada Projektowa Fundacji obraduje w miarę potrzeb, w składzie odpowiednim do realizowanego zadania.
- Regulamin działania Rady Projektowej Fundacji ustala jej Przewodniczący.
Rozdział V
Likwidacja Fundacji
§ 25
- Uchwałę o likwidacji Fundacji w przypadkach wskazanych w ustawie oraz niniejszym Statucie podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji.
- Momentem decydującym o likwidacji Fundacji z powodu wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji, jest stan niewypłacalności Fundacji wyrażający się tym, że według bilansu majątek Fundacji nie wystarcza na pokrycie zobowiązań, a przeprowadzona przez Zarząd Fundacji i Radę Fundacji analiza możliwości pozyskania środków finansowych na ich pokrycie nie wskazuje na szanse ich otrzymania.
- W przypadkach określonych w ust. 1 Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji zobowiązana jest stwierdzić stan likwidacji Fundacji określając w uchwale przeznaczenie pozostałego po likwidacji Fundacji majątku Fundacji oraz osobę likwidatora.
- Likwidację Fundacji przeprowadza likwidator, któremu przysługuje prawo do wynagrodzenia.
- Z chwilą powołania likwidatora Zarząd Fundacji ulega rozwiązaniu, a jego prawa i obowiązki przejmuje likwidator.
- Majątek Fundacji w przypadku likwidacji Fundacji ulega przeznaczeniu na pokrycie zobowiązań Fundacji, a w pozostałym zakresie na cele podobne do celów Fundacji. W tych granicach Rada Fundacji w uchwale, o której mowa w ust. 3 określa podział tego majątku, jak również nieodpłatne przekazanie poszczególnych składników jednostkom organizacyjnym i prawnym, realizującym cele podobne do celów Fundacji.
- Rada Fundacji przyjmuje sprawozdanie likwidatora o stwierdzeniu likwidacji Fundacji oraz o przeznaczeniu majątku.
- O stwierdzeniu likwidacji oraz o przeznaczeniu majątku Fundacja zawiadamia Ministra. Z chwilą zawiadomienia Ministra o stwierdzeniu likwidacji Fundacji oraz przeznaczeniu majątku Fundacji Rada Fundacji ulega rozwiązaniu.