SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI „EUROPEJSKIE CENTRUM INICJATYW W NAUKACH SĄDOWYCH”
za okres od 01-01-2020 r. do 31-12-2020 r.
Fundacja „Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych” została ustanowiona przez Instytut Badawczy - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji i rozpoczęła działalność z chwilą zarejestrowania przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000439608 w dniu 12-11-2012 r.
Fundacja posiada numer statystyczny REGON 146392515 oraz numer identyfikacji podatkowej NIP 521-364-00-68.
Siedziba Fundacji znajduje się w Warszawie (00-572), przy Aleji Wyzwolenia 3/5 lok. 29, e-mail: sekretariat@efic.pl.
Dane członków zarządu Fundacji:
Prezes Zarządu - Paweł RYBICKI (powołany uchwałą nr 2 Rady Fundacji Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych z dnia 07 września 2012 r.);
Wiceprezes Zarządu - Marek PĘKAŁA (powołany uchwałą nr 4 Rady Fundacji Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych z dnia 07 września 2012 r.);
Członek Zarządu - Beata STEFAŃSKA (powołana uchwałą nr 7 Rady Fundacji Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych z dnia 27 marca 2013 r).
Cele statutowe Fundacji (określone w § 7 statutu Fundacji) to:
Zasady, formy i zakres działalności statutowej:
W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. Fundacja w ramach działalności statutowej realizowała następujące działania:
Od roku 2014 Fundacja współpracuje z Polskim Komitetem Normalizacyjnym ramach komitetu zadaniowego KZ 505 ds. procesów kryminalistycznych. Przedstawiciele Fundacji Paweł Rybicki i Marek Pękała aktywnie uczestniczyli w spotkaniach plenarnych tego komitetu i zgłaszali uwagi do omawianych projektów norm międzynarodowych.
Komitet zadaniowy PKN KZ 505 ds. procesów kryminalistycznych działa poprzez Komitet techniczny CEN/TC 419 “Procesy Kryminalistyczne” (poziom europejski) w ramach Komitetu Technicznego ISO/TC 272 „Nauki Sądowe” (poziom globalny).
Komitet techniczny ISO/TC 272 został utworzony w celu opracowania norm, które odnoszą się do wykonywania i dostarczania usług kryminalistycznych. Normy te mają zastosowanie przede wszystkim dla organizacji zajmujących się ujawnianiem i zabezpieczaniem, analizą i/lub interpretacją dowodów rzeczowych dla celów formułowania wniosków i opinii sądowych. Mają one na celu zachowanie wartości dowodowej dowodów podlegających badaniu i utrzymanie ich integralności na każdym etapie postępowania kryminalistycznego. Mają także ułatwiać wymianę informacji między podmiotami świadczącymi usługi kryminalistyczne i systemami prawnymi różnych krajów.
W pracach tego komitetu uczestniczą przedstawiciele krajowych organizacji normalizacyjnych z 23 krajów, współpracują z nim przedstawiciele 2 międzynarodowych organizacji (ICRC [Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża] i ILAC [Międzynarodowa Współpraca w zakresie akredytacji laboratoriów ]). Przedstawiciele krajowych organizacji normalizacyjnych z kolejnych 19 krajów obserwują jego prace.
Do chwili obecnej TC 272 opublikował następujące normy międzynarodowe:
Obecnie TC 272 pracuje nad kolejnymi normami:
W 2020 roku przedstawiciele Fundacji EFIC uczestniczyli w 4 spotkaniach zdalnych komitetu zadaniowego PKN KZ 505, na których głównie omawiano zebrane przez Komitet techniczny ISO/TC 272 uwagi redakcyjne do projektów opracowywanych norm międzynarodowych. Podjęto również decyzję, aby włączyć się bezpośrednio do prac redakcyjnych prowadzonych przez ISO/TC 272 w trybie zdalnym.
Na podstawie tej decyzji Panowie Paweł Rybicki i Marek Pękała w okresie od 29 lipca do 21 października 2020 r., jako przedstawiciele komitetu zadaniowego PKN KZ 505, brali udział w 13 wirtualnych posiedzeniach komitetu redakcyjnego ISO/TC 272 uczestnicząc aktywnie w pracach redakcyjnych nad treścią projektu normy ISO 21043-3 Kryminalistyka - Część 3: Analiza. Prace redakcyjne nad projektem tej normy oraz pozostałych norm mają być kontynuowane w tym trybie w następnym roku.
Współpraca z Uniwersytetem Warszawskim w zakresie prowadzenia zajęć w ramach studiów magisterskich na kierunku kryminalistyka/nauki sądowe.
W marcu, kwietniu i maju 2020 roku przedstawiciele Fundacji Paweł Rybicki i Marek Pękała przeprowadzili w ramach drugiego semestru studiów magisterskich wykłady z tematyki jakości w naukach sądowych oraz warsztaty z interpretacji dowodów materialnych. W roku 2020 zajęcia od kwietnia były prowadzone w trybie zdalnym. Te zajęcia akademickie będą powtarzane w kolejnych latach.
Współpraca w ramach sieci ILEAnet.
Od czerwca 2017 roku Fundacja uczestniczy w realizacji europejskiego projektu „ILEAnet” dofinansowanego z Europejskiego Programu Horizon 2020.
Projekt „ILEAnet” jest poświęcony budowaniu sieci służącej monitorowaniu działań badawczo-rozwojowych podejmowanych w europejskiej przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na rzecz organów ściągania i wymiaru sprawiedliwości. Zadaniem Fundacji jako partnera krajowego jest prowadzenie Punktu Kontaktowego Sieci ILEAnet w Polsce (INC), promowanie projektu i informowanie o możliwości dołączenia do sieci, udział w telekonferencjach konsorcjum projektu, branie udziału w spotkaniach komitetu sterującego projektem, którego jesteśmy stałym członkiem, przynajmniej 3-4 razy w roku oraz zarządzanie i wykonywanie prac eksperckich w ramach jednej z grup roboczych (Work Package 4) poświęconych m.in. standaryzacji.
W II kwartale 2020 r. pojawiły się problemy z uzyskaniem dofinansowania zadań realizowanych w ramach tego projektu. Powodem była sytuacja związana z COVID-19 (działania Fundacji wynikające z pandemii opisano poniżej).
W 2020 roku Fundacja wraz ze wszystkimi partnerami w projekcie i FRONTEX-em współorganizowała trzecie publiczne warsztaty ILEAnet, które odbyły się online w listopadzie 2020 roku. Początkowo planowano, że warsztaty te odbędą się w marcu 2020 roku w Warszawie, ale z powodu pandemii i wprowadzanych ograniczeń komitet sterujący podjął decyzję o przesunięciu wydarzenia, a później o przeprowadzeniu warsztatów w formie online. W warsztatach uczestniczyli Polscy eksperci z obszaru bezpieczeństwa, cyberprzestępstw, zwalczania zorganizowanej cyberprzestępczości, terroryzmu i nielegalnej migracji oraz przedstawiciele Fundacji EFIC.
Przedstawiciele Fundacji EFIC reprezentowali sieć ILAnet w trakcie wielu spotkań online (w tym organizowanych przez Komisję Europejską). Punkt Kontaktowy w Polsce regularnie informował odbiorców o wydarzeniach organizowanych przez ILEAnet (webinaria ILEAnet organizowane we współpracy z Interpolem) oraz o wszelkich innych istotnych aktywnościach.
Realizacja projektu „Bezpiecznie pracuję” finansowanego w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.
Oferta o udzielenie finansowania na realizację zadania publicznego z zakresu zdrowia publicznego (nazwa zadania konkursowego: Przygotowanie, pilotaż, ewaluacja programu profilaktycznego przeznaczonego do realizacji w miejscach pracy) została złożona 17 stycznia 2019 roku do Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w ramach programu Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020. Finansowanie zostało przyznane, a umowa z PARPA została podpisana 15 kwietnia 2019. Termin realizacji zadania wyznaczono od 15 kwietnia 2019 do 30 października 2020.
Celem głównym projektu było przygotowanie programu profilaktycznego przeznaczonego do realizacji w miejscach pracy, służącego dostarczeniu wiedzy na temat szkodliwego działania alkoholu oraz skutków psychomotorycznych i społecznych uwarunkowań związanych z jego używaniem w miejscu pracy, a także:
rozpowszechnienie wśród uczestników szkoleń wiedzy na temat negatywnego wpływu alkoholu na zdolności psychomotoryczne oraz kształtowanie właściwych wzorców, zachowań i postaw związanych z używaniem alkoholu w miejscu pracy, umożliwiających uczestnikom przeniesienie ich do codziennego życia;
przeprowadzenie serii szkoleń dotyczących szkodliwego wpływu alkoholu w miejscu pracy. Poprzez innowacyjny trening psychomotoryczny na profesjonalnym symulatorze bezpiecznej jazdy uczestnicy doświadczą, jakie zmiany zachodzą w ich zdolnościach poznawczych i możliwościach motorycznych w warunkach pełnej trzeźwości oraz po użyciu alkoholu o różnym stężeniu (wykorzystanie do ćwiczeń alkogogli);
przeprowadzenie ewaluacji programu szkoleniowego wśród różnych grup odbiorców.
W 2020 roku w ramach projektu realizowaliśmy zadania związane z prowadzeniem strony internetowej o projekcie „Bezpiecznie Pracuję” – aktualizując i tworząc nowe treści.
26 lutego 2020 r. rozpoczęliśmy serię (4) warsztatów przeznaczonych dla młodzieży szkół średnich na temat szkodliwego działania alkoholu i społecznych uwarunkowań jego używania w miejscu pracy zgodnie z programem warsztatowym „Bezpiecznie Pracuję”. W związku z zamknięciem szkół nastąpiło wstrzymanie prowadzenia warsztatów. Po odwołaniu obostrzeń nałożonych na obywateli w związku ze stanem epidemii, przystąpiliśmy do dalszej realizacji zadania. W szkoleniach przeprowadzonych w szkołach branżowych wzięło udział 111 uczniów. Podczas przeprowadzania szkoleń zbieraliśmy ankiety opracowane przez ekspertów.
Po przeprowadzeniu 16 szkoleń pilotażowych, w których uczestniczyło 331 osób, w tym 220 osób dorosłych z 12 firm i 111 uczniów z 4 szkół branżowych, rozpoczęliśmy kolejny etap projektu. 5 października 2020 roku zespół ekspertów rozpoczął ewaluację programu profilaktycznego przeciwdziałania negatywnym skutkom picia alkoholu na wykonywanie obowiązków zawodowych „Bezpiecznie Pracuję”.
Ewaluacja opierała się na 570 ankietach wypełnianych zarówno w trakcie, jak i po szkoleniach przez uczestników, menadżerów oraz prowadzących. Zespół ekspertów przeanalizował i zinterpretował wyniki, a następnie przedstawił swoje stanowisko w raporcie z procesu ewaluacji. Skorygował także treść programu i skrypt.
W końcowym etapie projektu powstała ostateczna wersja programu profilaktycznego przeznaczonego do realizacji w zakładach pracy wraz ze skryptem. Projekt zakończył się złożeniem sprawozdania końcowego: merytorycznego i finansowego, które zostały przyjęte bez uwag oraz przekazaniem wszystkich wytworzonych dokumentów i produktów do PARPA, zgodnie z podpisaną umową na realizację projektu.
Projekt „Forensic Watch”.
W pierwszym kwartale 2020 roku przystąpiono do przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie projektu dotyczącego opracowania kodeksu etyki biegłych sądowych. Wniosek wstępny pod nazwą „ForensicWatch: Kodeks Etyki Biegłych Sądowych” złożono w dniu 15 kwietnia 2020 r. do I Edycji Programu Aktywni Obywatele na konkurs na Małe dotacje w ramach priorytetu Aktywność obywatelska. Wniosek złożony przez Fundację przeszedł pozytywnie przez wstępny etap konkursu. W dniu 15 czerwca 2020 roku zostaliśmy poinformowani o zakwalifikowaniu wniosku do etapu końcowego. Niestety, ze względu na różne perturbacje organizacyjne i kadrowe wynikające z trwającej pandemii COVID-19 Fundacja była zmuszona do odstąpienia od złożenia wniosku pełnego.
W grudniu 2020 r. postanowiono powtórnie przygotować i złożyć projekt dotyczący stworzenia kodeksu etyki biegłych sądowych w ramach II konkursu Programu Aktywni Obywatele.
Współpraca z siecią EuroExpert.
Fundacja wzięła udział w konsorcjum złożonym z 10 przedstawicieli organizacji EuroExpert koordynowanym przez Institut Europeen De L'Expertise Et De L'Expert – EEEI z Francji, składając w maju 2020 r. wniosek o dofinansowanie projektu European Register of Experts ze środków Europejskiego programu JUST-JACC-EJU-AG-2020.
Paweł Rybicki wziął udział w Walnym Zgromadzeniu - EuroExpert General Assembly, które odbyło się w dniu 3 lipca 2020 w formie spotkania on-line.
Współpraca z siecią iProcureNet.
Paweł Rybicki od 2019 roku jest członkiem Rady Doradczej sieci iProcureNet zrzeszającej europejskie podmioty odpowiedzialne za realizację procedur przetargowych na rzecz organów ścigania. W roku 2020 roku brał udział w szeregu seminariów i warsztatów on-line. Na ten rok zaplanowana była także konferencja: 1st iProcureNet Advanced Security Procurement Conference, Lisbon, Portugal w dniach 31 Marca – 1 kwietnia 2020, jednak ze względu na pandemię COVID-19 została ona przesunięta na 9-10 Marca 2021.
W 2020 roku składaliśmy również wnioski o dofinansowanie kolejnch projektów:
Informacja o prowadzonej działalności gospodarczej według wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego:
W okresie sprawozdawczym za rok 2020 Fundacja prowadziła działalność gospodarczą zgodnie ze wpisem do rejestru przedsiębiorców KRS – 74.30.Z – działalność związana z tłumaczeniami.
Działania podejmowane w roku 2020 przez zarząd Fundacji w związku z pandemią COVID-19 (SARS-CoV-2):
W połowie marca, w związku z wprowadzonymi rozporządzeniem Rady Ministrów RP zasadami ograniczenia kontaktów społecznych Fundacja EFIC wprowadziła na czas pandemii COVID-19 (SARS-CoV-2) rekomendowane zasady realizacji zadań w ramach działalności Fundacji w tym jako naczelną zasadę pracę w trybie zdalnym.
Perturbacje organizacyjno-finansowe w działaniach Fundacji wynikające z rozszerzającej się pandemii COVID-19 zaczęły się na przełomie lutego i marca 2020 r., kiedy okazało się, że wpłata kolejnej transzy z Europejskiego Programu Horizon 2020 na finansowanie działań Fundacji w ramach projektu ILEAnet została przesunięta, pomimo iż sprawozdanie finansowe Fundacji zostało wysłane na czas i zaakceptowane przez zarządzającą projektem firmę ARTTIC z Francji. Powodem wstrzymania płatności była niemożność rozliczenia poprzedniej transzy całego projektu przez ARTTIC ze względu na opóźnienia w korespondencji z Komisją Europejską. Spowodowało to konieczność zawieszenia wypłaty wynagrodzenia za pracę na rzecz tego projektu dla kierownika projektu Pawła Rybickiego (od marca 2020 r.) a następnie od kwietnia 2020 r. dla pozostałych osób realizujących zdania w ramach tego projektu.
Brak wpłaty kolejnej transzy projektu ILEAnet spowodował także brak środków na pokrycie innych kosztów stałych funkcjonowania Fundacji. W związku z powyższym w marcu 2020 r. Fundacja złożyła do ZGN Śródmieście wniosek o zawieszenie i przesunięcie w czasie zapłaty czynszu za wynajmowany lokal od marca 2020 r. do chwili poprawy sytuacji finansowej Fundacji.
W maju 2020 r., na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych z późniejszymi zmianami, wystąpiono w ramach tzw. „tarczy antykryzysowej” do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zwolnienie z odprowadzania składek ZUS za kolejne miesiące trwania ograniczeń w funkcjonowaniu Fundacji wynikających z decyzji administracyjnych.
Ponadto w maju złożono wniosek do Narodowego Instytutu Wolności do 1-go Konkursu COVID-19 na projekt: „Bezpieczeństwo NGO: koszty wynajmu lokalu do realizacji działań Europejskiego Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych (EFIC)” na kwotę 9 987,94 zł.
Zaległe środki finansowe na realizację projektu ILEAnet wpłynęły na początku czerwca 2020 r. dzięki czemu większość problemów finansowych Fundacji zostało rozwiązanych.
W czerwcu 2020 r. wypłacono zaległe wynagrodzenia oraz uregulowano również inne należności. W związku z tym, że nabór do Konkursu COVID 19 Narodowego Instytutu Wolności nie został jeszcze rozstrzygnięty, Fundacja EFIC wycofała swój wniosek, umożliwiając tym samym innym organizacjom skorzystanie z tych środków.
Uchwały zarządu Fundacji:
Przychody Fundacji:
Fundacja w 2020 roku prowadziła działalność statutową nieodpłatną i działalność gospodarczą.
Wynik na działalności gospodarczej:
Przychody - 1 726,92 PLN,
Koszty - 1 664,56 PLN,
Zysk - 62,36 PLN.
Przychody osiągnięte z działalności gospodarczej stanowiły 0,65 % wszystkich przychodów.
Źródła przychodów osiągniętych przez Fundację:
Przychody Fundacji |
Stan na dzień 31.12.2020 (PLN) |
1. Przychody z działalności statutowej - dotacje (przelew) | 237 037,10 |
2. Przychody z działalności statutowej - darowizny (przelew) | 18 000,00 |
3. Przychody z działalności gospodarczej (przelew) | 1 726,92 |
4. Pozostałe przychody operacyjne (przelew) |
2 404,40 |
5. Przychody finansowe (przelew) |
3 887,68 |
Przychody razem | 263 056,10 |
Koszty działalności Fundacji:
Koszty działalności Fundacji |
Stan na dzień 31.12.2020 (PLN) |
1. Koszty z działalności statutowej nieodpłatnej (przelew) | 785,30 |
2. Koszty projektu ILEAnet (przelew) | 140 026,83 |
3. Koszty projektu "Bezpiecznie pracuję" (przelew) | 97 010,39 |
4. Koszty z działalności gospodarczej (przelew) | 1 664,56 |
5. Koszty administracyjne (przelew) | 10 964,63 |
6. Pozostałe koszty operacyjne (przelew) | 0,46 |
7. Koszty finansowe (przelew) | 0,00 |
Koszty razem | 250 452,17 |
Dodatkowe dane o:
a) liczbie osób zatrudnionych w fundacji z podziałem według zajmowanych stanowisk i z wyodrębnieniem osób zatrudnionych wyłącznie w działalności gospodarczej:
Fundacja nie zatrudniała w 2020 roku pracowników na umowę o pracę.
b) łącznej kwocie wynagrodzeń wypłaconych przez fundacje z podziałem na wynagrodzenia, nagrody, premie i inne świadczenia, z wyodrębnieniem całości tych wynagrodzeń osób zatrudnionych wyłącznie w działalności gospodarczej:
Łączna kwota wynagrodzeń z tytułu umów o pracę wyniosła w 2020 roku 0 PLN.
c) wysokości rocznego lub przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego łącznie członkom zarządu i innych organów fundacji oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą z podziałem na wynagrodzenia, nagrody, premie i inne świadczenia:
Fundacja nie wypłacała w 2020 roku wynagrodzeń członkom zarządu ani z tytułu pełnienia funkcji w innych organach Fundacji oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą.
d) wydatkach na wynagrodzenia z umów zlecenia:
W 2020 roku wydatki na umowy zlecenia wyniosły 104.686,70 PLN
Wydatki na umowy o dzieło wyniosły 8.000,00 PLN.
e) udzielonych przez fundacje pożyczkach pieniężnych, z podziałem według ich wysokości, ze wskazaniem pożyczkobiorców i warunków przyznania pożyczek oraz z podaniem podstawy statutowej udzielania takich pożyczek:
W 2020 roku Fundacja nie udzielała pożyczek pieniężnych.
f) kwotach ulokowanych na rachunkach bankowych ze wskazaniem banku, oraz kwotach zgromadzonych w gotówce:
Wszystkie zasoby finansowe Fundacji są ulokowane na rachunkach w banku Citihandlowy.
Stan rachunków na 31.12.2020 wynosił: 169 089,65 PLN
Gotówka w kasie: 540,99 PLN
g) wartości nabytych obligacji oraz wielkości objętych udziałów lub nabytych akcji w spółkach prawa handlowego ze wskazaniem tych spółek:
Fundacja nie nabyła w 2020 roku obligacji, udziałów ani akcji w spółkach prawa handlowego.
h) nabytych nieruchomościach, ich przeznaczeniu oraz wysokości kwot wydatkowanych na to nabycie:
Fundacja nie nabyła w 2020 roku nieruchomości.
i) nabytych pozostałych środkach trwałych:
Fundacja nie nabyła w 2020 środków trwałych.
j) wartości aktywów i zobowiązań fundacji ujętych we właściwych sprawozdaniach finansowych sporządzanych dla celów statystycznych:
Aktywa i pasywa Fundacji na dzień 31.12.2020 r. wyniosły: 174 874,53 PLN
w tym:
Aktywa trwałe: 0,00 PLN
Należności krótkoterminowe: 5 243,89 PLN
Inwestycje krótkoterminowe: 169 630,64 PLN
Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe: 0,00 PLN
Kapitał własny: 17 138,24 PLN
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania: 157 736,29 PLN
Dane o działalności zleconej Fundacji przez podmioty państwowe i samorządowe:
W okresie sprawozdawczym Fundacja nie prowadziła żadnej działalności zleconej przez podmioty państwowe lub samorządowe.
Rozliczenia Fundacji z tytułu ciążących na niej zobowiązań podatkowych:
Fundacja składa deklaracje podatkowe CIT- 8, PIT- 4R, VAT- 9M, deklaracje miesięczne do ZUS. Wszystkie zobowiązania podatkowe i wobec ZUS są regulowane na bieżąco.
W okresie sprawozdawczym w Fundacji „Europejskie Centrum Inicjatyw w Naukach Sądowych” nie była przez żaden uprawniony organ przeprowadzana kontrola działalności Fundacji.
Informacja dotycząca ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:
Fundacja nie jest instytucją obowiązaną w rozumieniu ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Informacja dotycząca płatności w gotówce:
Fundacja nie przyjęła ani nie dokonała w 2020 roku płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro jako pojedyncza operacja czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.